MATERIAŁY STOSOWANE DO REKONSTRUKCJI KSZTAŁTÓW WYROBÓW CERAMICZNYCH
Krystyna Sulkowska
[Studia z archeologii architektury, Toruń 1989]
Zarys treści.
W artykule przedstawiono kilka materiałów stosowanych do
rekonstrukcji kształtów wyrobów ceramicznych.
Scharakteryzowano wady i zalety powszechnie stosowanego gipsu.
Szerzej omówiono właściwości Moltofilu i Modelplastu.
Modelplast jest podstawowym składnikiem masy, za pomocą której
zrekonstruowano późnośredniowieczny garnek. Nowa masa
uzupełniająca jest bardzo dobrym materiałem przeznaczonym do
rekonstrukcji naczyń wypalonych w atmosferze redukcyjnej.
Uwagi wstępne
Powszechnie stosowanymi w Polsce materiałami do rekonstrukcji
wyrobów ceramicznych są gips lub masy wykonane na bazie gipsu.
Jak wiadomo, są to materiały szybko tężejące, a zatem
uniemożliwiające dokładne opracowanie uzupełnień1. Istnieje
więc konieczność poszukiwania takich mas, które dadzą lepsze
rezultaty niż gips. Materiałem takim okazała się masa
uzupełniająca, której podstawowym składnikiem jest glinka
modelująca "Modelplast" - holenderskiej firmy Talens.
Poza kilkoma materiałami opartymi przede wszystkim na gipsie, w
niniejszym artykule scharakteryzowano "Modelplast" oraz
bazującą na nim masę uzupełniającą. Po wykonaniu szeregu
prób, masą tą uzupełniono gliniany garnek, zatem główny
akcent położony został na przebieg rekonstrukcji naczynia
nową masą, której zalety starano się podkreślić.
Opisane tu zabiegi i materiały konserwatorskie sprowadzają się
do czynności i środków stosowanych do rekonstrukcji dobrze
zachowanej i wypalonej ceramiki, nie wymagającej dodatkowych
zabiegów zabezpieczających, wzmacniania struktury i specjalnego
czyszczenia.
Artykuł ma być z jednej strony przyczynkiem do badań nad
materiałami przeznaczonymi do rekonstrukcji wyrobów
ceramicznych, z drugiej zaś jest konkretną propozycją, gdyż
przedstawia opracowaną i sprawdzoną przez upływ czasu
rekonstrukcję późnośredniowiecznego naczynia.
Autorka zdaje sobie sprawę, że opracowanie tematu nie jest
wyczerpujące, polska literatura przedmiotu jest bowiem bardzo
uboga, a dostęp do pozycji obcojęzycznych jest ograniczony.
Ponadto, pobieżny nawet przegląd materiałów stosowanych w
Polsce do rekonstrukcji kształtów wyrobów ceramicznych nie
daje optymistycznego obrazu. Podobnie jest z dokładnością l
poprawnością wykonywanych rekonstrukcji.
Materiały uzupełniające stosowane do rekonstrukcji kształtów wyrobów ceramicznych
Gips
Gips był i jest nadal najczęściej stosowanym materiałem do
rekonstrukcji ceramiki; jest to uwodniony siarczan wapnia (CaSO4
+ 2H2O), występujący w przyrodzie pod postaciami:
Gips modyfikowany
W pewnych przypadkach rekonstrukcję brakujących
fragmentów naczyń przeprowadza się stosując masę złożoną
z gipsu i żywicy syntetycznej. Zamiast z wodą gips można
mieszać np. z 20% dyspersją wodną polioctanu winylu (Spis
dokumentacji 1979, poz. 3085, 3086, s. 917-918). Kompozycje takie
mają lepsze właściwości, dają się z łatwością odlewać,
lepiej się modelują i urabiają, mają wyższą wytrzymałość
mechaniczną, są bardziej elastyczne, mają także niższą
nasiąkliwość.
Moltofil
Do rekonstrukcji ceramiki używany jest też M o l t o f i l (firma Molto Gmb H, 6293 Löhnberg a.d. Laaber). Jest to celulozowo gipsowa masa szpachlowa, którą miesza się z wodą w stosunku 2:1 (dwie części objętościowe Moltofilu + jedna część objętościowa wody). Masa ta może mieć konsystencję płynną lub gęstą, przygotowując ją należy intensywnie i długo mieszać składniki, aby nie powstały grudki. Moltofil w ciągu godziny nadaje się do uzupełniania, w tym czasie znacznie przybiera na lepkości; gdy jest zbyt rzadki i za szybko wsiąka w szczeliny, należy go zagęścić i nanieść po raz drugi. Powierzchnie uzupełnień wykonanych z Moltofilu są czasami porowate i pełne pęcherzyków powietrza; należy je usunąć szpachlą lub papierem ściernym. Szczególnie korzystną cechą Moltofilu jest bardzo dobra przyczepność do gipsu, palonej gliny, kamienia, zaprawy murarskiej, sztucznych tworzyw. Jego cechą ujemną jest dość długi czas oczekiwania na to by można było uzupełnić nim ubytki. Moltofil nadaje się do wypełniania rys i szczelin, znacznie lepiej niż gips łączy się w tych miejscach z przedmiotem rekonstruowanym. Omawiany materiał może być barwiony w masie i na powierzchni.
Żywice epoksydowe
Do rekonstrukcji grubej twardej ceramiki (np. kafli, płytek podłogowych) stosowane są. kity na bazie żywic epoksydowych z dodatkiem utwardzacza (żywice epoksydowe mogą być zastąpione odpowiednimi żywicami poliestrowymi). Wypełniacz (kruszywo ceramiczne + piasek lub kruszywa kamienne) łączony jest z żywicą w różnych stosunkach wagowych, zależnie od porowatości i wielkości kruszywa. W ten sposób można uzyskać wypełnienia porowatością, fakturą i wytrzymałością zbliżone do oryginału. Do mas takich konieczne jest dodawanie rozjaśniających pigmentów2. Rekonstrukcja tymi masami wykonywana jest najczęściej poprzez ubijanie w formie, stąd nie nadają się one do uzupełniania cienkościennych naczyń, których rekonstrukcja musi być przeprowadzana bardzo ostrożnie.
Modelplast
Glinka modelująca Modelplast- holenderskiej firmy Talens -
jest miękką, bardzo delikatną, spójną masą o konsystencji
plasteliny. Wykonana jest na spoiwie rozpuszczalnym w wodzie z
dodatkiem wypełniacza koloru szaroniebieskiego. Podczas
modelowania Modelplast nawet z dodatkiem wypełniacza jest bardzo
plastyczny (nie rwie się). Schnąc nieznacznie kurczy się,
dlatego należy nakładać go z niewielkim nadmiarem, Modelplast
nadaje się do modelowania przez kilka godzin, ma więc dużo
dłuższy "czas życia" niż gips. Glinka wystawiona na
działanie powietrza wolno i regularnie twardnieje, a po
wyschnięciu jest bardzo twarda. Całkowite wyschnięcie
materiału następuje w okresie od jednego do trzech dni, w
zależności od grubości uzupełnienia. Po wyschnięciu modelina
jest bardzo gładka, wykazuje lekki połysk wypalonej ceramiki,
jest ścisła, lekko zmoczona wodą pozwala na korekty formy,
motywów zdobniczych i różnych detali. W trakcie uzupełniania
Modelplast nie klei się do rak, nie jest tłusty, nie zostawia
plam i nie brudzi w czasie rekonstrukcji.
Pod wpływem działania powietrza glinka schnie i nieznacznie
kurczy się, grube płaszczyzny mogą, ulec powierzchniowym
spękaniom, dlatego Modelplast modyfikowano poprzez dodawanie
dodatkowych ilości wypełniacza. Aby zrnniejszyć skurcz
modeliny wypełniano ją kredą, drobno rozdrobnion wiskozą,
(wiskoza
- produkt pośredni w procesie otrzymywania włókien
wiskozowych) lub talkiem - w różnych stosunkach wagowych, po
czym urabiano na jednolita, masę. Badano też skurcz
poszczególnych mas oraz ich wytrzymałość mechaniczną.
Przeprowadzone doświadczenia wykazały, że:
- talk jest dużo lepszym wypełniaczem niż wiskoza i kreda,
łatwiej się urabia, dobrze rozprowadza w masie, nie tworzy
grudek tak jak wiskoza;
- 10% dodatek talku do Modelplastu po tygodniu suszenia daje
skurcz równy 1,05%; dodatek kredy spowodował skurcz równy
0,74%;
- dodanie do Modelplastu 40% talku zmniejsza skurcz do minimum,
jednocześnie nie zmienia dobrej urabialności i zapewnia dużą
odporność mechaniczną, ponadto łatwo rozpuszcza się w
wodzie, będzie więc wrażliwy, na wilgotne otoczenie, a z
drugiej strony, jego nadmiar z łatwością, będzie usuwany w
czasie
modelowania lub wykonywania retuszu;
- modelina nie wykazuje przyczepności do materiałów
porowatych, dopiero pokrycie miejsc styku materiałem klejącym
(np. Vinacetem) daje dobre rezultaty.
Masę złożoną z Modelplastu i talku urabia się jak ciasto na
stolnicy z odrobina; wody, w której moczy się koniuszki
palców. Im dłużej urabia się masę, tym bardziej jest ona
ścisła, a po wyschnięciu nie wykazuje nawet powierzchniowych
pęknięć. Nie należy jednak wyrabiać masy dłużej niż 30-50
minut, gdyż pod wpływem powietrza zaczyna się zabielać l
schnąć. Dobrze wyrobioną masę można przechowywać w
oryginalnym opakowaniu, chroniąc ją przed wyschnięciem i
stosować przez kilka dni lub dłużej w zależności od czasu
trwania rekonstrukcji.
Rekonstruując naczynie rnodelinę najlepiej jest nakładać
taśmami, zwłaszcza gdy brakująca część jest duża. Zawsze
powinno się nakładać taśmę od dołu do góry naczynia, po
uprzednim "rozwałkowaniu" i dokładnym dopasowaniu do
kształtu brakującego elementu. Należy zwrócić uwagę, aby
nie nakładać zbyt wielu i za małych taśm, unika się wtedy
dużej ilości styków, w takich bowiem miejscach najłatwiej
powstają pęknięcia. Najlepiej jest łączyć taśmy na styk.
Nie powinno się nakładać taśm na siebie, aby nie powstała w
miejscu nałożenia zbyt gruba warstwa modeliny, która w czasie
wysychania może zacząć pękać. Trzeba też zwrócić uwagę
na to, aby nie stykać ze sobą suchych krawędzi, najlepiej
zmoczyć je lekko wodą.
Rekonstruowanie naczyń przez nakładanie taśm jest szczególnie
wskazane w przypadku wyrobów wykonanych metodą
ślizgowo-taśmową. Stosując taką metodę zbliża się
uzupełnienie do oryginału. Taśmy kładzione w części dolnej
powinny być grubsze, ponieważ partie przydenne mają zazwyczaj
ścianki szersze od pozostałych. Dla rozładowania napięć
suszarniczych grubsze, zrekonstruowane już ścianki, od
wewnętrznej strony należy lekko ponacinać krzyżowo-skośnie.
Do Modelplastu można dodawać pigmenty, a także barwić go na
powierzchni. Bardzo korzystną. cechą modeliny jest jej długi
"czas życia", który pozwala na dokładne
wykończenie, wygładzenie powierzchni jeszcze przed
rozpoczęciem wysychania. Materiał ten nie wymaga specjalnej
obróbki po wyschnięciu, jeżeli zachodzi potrzeba z
łatwością daje się obrabiać na mokro i na sucho, można go
rzeźbić, szlifować wiertarkami dentystycznymi i gładzić
papierem ściernym o bardzo drobnym ziarnie. Zaletą modeliny
jest też to, że ewentualne pęknięcia powierzchni powstające
w czasie suszenia (np. od niedokładnego złączenia taśm ze
sobą) można wypełnić świeżą masą po uprzednim pocięciu
powierzchni styku nożem l posmarowaniu ich klejem. Nowo
uzupełniony ubytek bardzo łatwo łączy się ze starym, jakby
się w niego wtapia, po wyschnięciu jest niewidoczny.
Trzeba podkreślić, że rekonstrukcja naczyń asa pomocą
opisanej masy nie wymaga używania specjalnych przyrządów.
Wszystko można wykonać ręką mając do dyspozycji jedynie
stół, masę uzupełniającą, mały nożyk, odrobinę wody i
kawałek wilgotnej gazy, którą wyrównuje się powierzchnie
uzupełnień i usuwa ich nadmiar. Reasumując należy
podkreślić, że Model-plast zasługuje na miano bardzo dobrego
materiału uzupełniającego przeznaczonego do rekonstrukcji
wyrobów ceramicznych. Niestety nie jest to materiał ani tani,
ani łatwo dostępny.
Nasuwa się tu uwaga, iż gdyby nowa masa miała być szerzej
stosowana jako uzupełnienia ceramiki różniącej się od tutaj
stosowanej (np. naczynia grubościenne, wyroby z bardzo dużą
ilością grubej domieszki, angobowane lub szkliwione), wówczas
konieczne byłyby dodatkowe badania, których specyfika zależeć
powinna od rodzaju rekonstruowanego zabytku.
Po wykonaniu zasadniczych czynności konserwatorskich należy
przejść do końcowego opracowania zrekonstruowanych partii i
scalenia ich z oryginałem. Sprawą najważniejszą jest
sprowadzenie uzupełnień do poziomu oryginału3. Czynności te
przeprowadza się na mokro lub na sucho za pomocą szpachli,
noży, pilników, wiertarek dentystycznych lub papieru
ściernego. Trzeba przy tym zawsze zwracać uwagę, aby nie
naruszyć krawędzi i powierzchni oryginału. Charakter
rekonstruowanej powierzchni można zbliżyć do powierzchni
zabytku. Do mas uzupełniających może być stosowana domieszka
mineralna; dotyczy to w szczególności wyrobów zawierających w
masie domieszkę gruboziarnistą (tłuczeń, gruby piasek,
cegła). Takich uzupełnień nie należy szlifować, aby nie
zostały wypolerowane. Naczynia o powierzchni gładkiej,
polerowanej lub pokrytej polewą podczas wykańczania można
szlifować długo i dokładnie aż do połysku. W wielu
przypadkach wskazane jest barwienie uzupełnień w masie
(szczególnie białych), gdyż widoczne z daleka jasne plamy
wyraźnie wyodrębniają się, a przy późniejszym nakładaniu
farb wymagają dużo pracy i czasu.
Farby i powłoki ochronne. Zabiegi końcowe.
Zabiegi końcowe obejmują przede wszystkim opracowanie
kolorystyczne uzupełnień oraz odpowiednie Ich zabezpieczenie.
Przedtem jednak należy zwrócić uwagę na różne możliwości
wyodrębniania uzupełnień od partii oryginalnych. W przypadku,
gdy uzupełnień nie opracowuje się kolorystycznie, aby je
wyróżnić od zabytku można:
- pozostawić ich powierzchnię gładką, nie upodabniając jej
do oryginału,
- naśladować fakturę oryginału poprzez posypywanie lub
dodawanie do masy różnych domieszek,
- stosować niższy lub - rzadziej - wyższy niż oryginał
poziom uzupełnienia.
Gdy zrekonstruowane partie rażą, dużo jaśniejszą barwą,
przez co dominują i optycznie "rozrywają" całość
przedmiotu, wówczas konserwatorzy stosują opracowania
kolorystyczne ubytków. I tak;
- wykonuje się barwienie w masie przez dodawanie różnych
pigmentów,
- stosuje się pełne scalenie kolorystyczne wykonane w sposób
graficzny (kreska, kropka) tak, że nie odróżnia się ono z
daleka, dopiero widziane z bliska pozwala na wyróżnienie
uzupełnień,
- robi się pełną rekonstrukcję kolorystyczną, a
zrekonstruowane części zaznacza się przez namalowanie na Ich
krawędzi linii ciągłej4 lub wykonanie plastycznych elementów
(np. wałeczek),
- można także stosować pełną rekonstrukcję kolorystyczną
na powierzchni zewnętrznej, a zakres uzupełnień zaznaczyć
poprzez pozostawienie niebarwionych wewnętrznych powierzchni,
które z łatwością dają się dostrzec (fot. 4)5,
- wykonuje się też rekonstrukcję kolorystyczną wyraźnie
różniącą się od oryginału jaśniejszym lub ciemniejszym
tonem barwy.
Ewentualne zabarwienie uzupełnień następuje po uprzednim ich
zagruntowaniu. Najczęściej do tego celu używa się
niskostężonych roztworów żywic termoplastycznych jak: Osolan
K.L, Silak, Paraloid B72. W ten sposób uzupełnienia wzmacnia
się i uodpamla na działanie wody. Gdy zachodzi potrzeba,
roztwory te można nakładać kilkakrotnie; należy jednak
zwracać uwagę, aby nie uzyskać błyszczących powierzchni tam,
gdzie nie są one pożądane (stosowanie dużych stężeń
najczęściej powoduje wybłyszczenie powierzchni). Powłoki
wyżej wspomnianych substancji umożliwiają kolorystyczne
opracowanie uzupełnień bez wnikania do ich wnętrza.
Zrekonstruowane powierzchnie można także pokrywać emulsjami
akrylowymi lub metakrylowymi (np. Primal AC336, Vinacet). Emulsje
te nie wsiąkają w głąb uzupełnień, jednocześnie
umożliwiają powierzchniowe ich zabarwienie.
Rekonstrukcję kolorystyczną ceramiki nie szkliwionej wykonuje
się najczęściej farbami rozcieńczonymi wodą - akwarelami,
temperami, farbami akrylowymi, uzyskując matowe powierzchnie.
Nałożone farby w celu utrwalenia i uodpornienia ich na wilgotne
środowisko, zabezpiecza się różnymi substancjami, np.
roztworami żywic termoplastycznych. Najczęściej do tych celów
stosuje się tę samą substancję, która użyta została jako
podkład. Emulsje akrylowe l metakrylowe, stosowane jako powłoki
ochronne, mogą być używane jedynie do ceramiki o
błyszczące), polerowanej powierzchni. W Polsce używane są
najczęściej następujące powłoki ochronne: Paraloid B72,
Osolan KL, Silak, polimetakrylan metylu lub butylu l inne żywice
termoplastyczne.
Rekonstrukcja glinianego garnka masą złożoną z Modelplastu i talku
Opisaną wyżej masę (Modelplast + talk) zastosowano do
rekonstrukcji późnośredniowiecznego garnka z Mogilna. Jest to
naczynie średniej wielkości, z wrębem i okapem, o lekko
zaokrąglonej krawędzi poszerzonej od zewnątrz, wylew jest
rozchylony, szyjka nieznacznie wyodrębniona, brzusiec baniasty,
część przydenna wyraźnie zwężona, dno obustronnie płaskie
ze śladami podsypki. Od szyi do maksymalne) wydętości brzuśca
garnek ozdobiony jest sześcioma skrętami poziomospiralnych
żłobków. Naczynie wykonano z gliny żelazistej techniką
ślizgowo-taśmową l wypalono w atmosferze utleniającej na
kolor beżowobrunatny. Wypał jest nierównomierny, przełom
dwubarwny, beżowo lub ceglastobrunatny. Domieszką masy
ceramicznej jest drobny piasek. Na wewnętrznej l zewnętrznej
powierzchni naczynia widoczne SĄ wyraźne ślady obtaczania, w
części przydennej ścianki SĄ grubsze od pozostałych, a
powierzchnie mniej dokładnie obtoczone. Naczynie zostało lekko
zdeformowane -przechyla się na jedną stronę. Garnek używany
był w gospodarstwie domowym do gotowania l duszenia potraw (na
zewnętrznej powierzchni widoczne SĄ ślady po gotowaniu w
postaci wyraźnych zacieków - fot. l, 3). Poniżej szyi
występują wyraźne okopcenia, a tuż nad dnem dookolny pas
spalenizny, świadczący o wstawianiu naczynia w ogień.
Naczynie zachowane było we fragmentach; dwadzieścia dwa ułamki
stanowiły około 60% całości, a po złożeniu zrekonstruowały
cały profil (od krawędzi wylewu do środka dna). Czerep bardzo
dobrze się zachował, nie uległ zniszczeniu, nie stracił
spoistości i twardości, był suchy, nie wykazywał śladów
zabielenia solami. Ułamki odznaczały się dobrą twardością,
nie kruszyły się, można je było myć i kleić, nie wykonując
dodatkowych czynności wzmacniających ich strukturę. Widoczne
na powierzchni znikome starcia mogły powstać podczas używania
naczynia w gospodarstwie domowym. Dobry stan zachowania zabytku
dowodzi, że w glebie nie zachodziły żadne istotne zmiany
mogące powodować jego destrukcję. Nieznaczne zmiany
wilgotności i temperatury spowodowały naprężenia będące
przyczyną deformacji fragmentów, która stała się odczuwalna
dopiero w ostatnim etapie klejenia.
Po raz pierwszy naczynie zostało sklejone butaprenem, dlatego
czynnością rozpoczynającą rekonstrukcję było usunięcie
resztek starego kleju. Dla ułatwienia wnikania rozpuszczalnika w
szczeliny wypełnione klejom, okłady z ligniny moczonej w
toluenie zawijano w folię. Po około 10 godzinach zdjęto
okład, skalpelem i moczoną w toluenie szczoteczką usunięto
resztki kleju. Następnie fragmenty odtłuszczono acetonem.
Kolejnym etapem rekonstrukcji było posegregowanie ułamków na
wylewy, brzuśce, dna i sklejenie Epidianem 5 z dodatkiem 12%
TECZA (trójetylenoczteroamina). Klej nakładany był pędzelkiem
na przełom tylko jednej z dwóch sklejanych ze sobą skorup l
zaczynał wiązać po upływie 20-30 minut. Nadmiar kleju, który
wyciśnięty został po złączeniu fragmentów, usuwano gazowymi
tamponami moczonymi w toluenie. Ostateczne sklejenie kilku grup
ułamków było kłopotliwe ze względu na deformację
spowodowaną długim ich zaleganiem w ziemi (fot. l).
Rekonstrukcję formy wykonano stopniowo, zaczynając od ubytków
najmniejszych; o Ile było to możliwe ubytek wypełniano jedną
taśmą. W rekonstrukcji pomagała podłożona od wewnątrz mokra
tekturka. Modelinę łączono z naczyniem za pomocą, Vinacetu.
Uzupełnienia nakładano z nadmiarem. Większe luki wypełniano
dwiema lub trzema poprzecznie kładzionymi taśmami, które na
styku szczególnie dokładnie ze sobą łączono. Grubsze
uzupełnienia od wewnętrznej strony ponacinano, aby rozładować
ewentualne naprężenia suszarnicze. Po każdorazowym
wypełnieniu ubytków naczynie suszono w komorze wykonanej z
folii, do której dodatkowo wstawiono cztery parowniczki z wodą.
Takie postępowanie pozwoliło na uniknięcie ewentualnych
przewiewów l zapobiegło gwałtownemu wysychaniu modeliny.
Kolejno rekonstruowane ubytki pozostawiano do całkowitego
wyschnięcia na okres jednego do dwóch tygodni 7. Za pomocą
modeliny zamykano też większe klejone spoiny.
Po zakończeniu rekonstrukcji formy l całkowitym wyschnięciu
uzupełnień, oryginalne fragmenty naczynia zostały dokładnie
umyte gazą moczoną w ciepłej wodzie. Mycie przebiegało bardzo
łatwo, lecz musiało być kilkakrotnie powtarzane (w czasie
rekonstrukcji masa rozmazuje się na całej powierzchni
naczynia). Po umyciu wykonano zdjęcie dokumentacyjne (fot. 2).
Powierzchnie uzupełnień wygładzono papierem ściernym o bardzo
drobnym ziarnie (500-800). W górnej części brzuśca
wiertarkami dentystycznymi wykonano żłobki. Aby zapobiec
wnikaniu farb w uzupełnienia, powierzchnię ich pokryto 1%
roztworem paraloidu w toluenie. Po zagruntowaniu barwnym Wykonano
końcową rekonstrukcję kolorystyczna, metodą kropkowania
farbami wodnymi. Paraloid spełnia także rolę powłoki
ochronnej farb. Uwzględniając możliwość uintensywnienia
barwy po nałożeniu powłoki ochronnej (zwiększenie kąta
załamania światła), uzupełnieniom nadano odcień nieco
jaśniejszy od oryginału. Nałożona na powierzchnię farb
powłoka ochronna ma zabezpieczać przed wilgocią,. Granicy
uzupełnień nie zaznaczono kreską; jest ona dostrzegalna z
odległości około jednego metra w postaci drobnych punkcików
farby i zaznaczona od wewnętrznej strony naczynia nie
pomalowaną szarą masą uzupełniającą (fot. 4, oznaczenie
strzałką). Uzupełnienie widziane z odległości ponad jednego
metra nie odróżnia się od zabytkowych partii naczynia, Po
zakończeniu rekonstrukcji wykonano zdjęcie (fot. 3).
Uwagi końcowe
W porównaniu z innymi materiałami uzupełniającymi
przeznaczonymi do rekonstrukcji ceramiki, Modelinę złożoną z
Modelplastu i talku, jak i sam przebieg rekonstrukcji za jej
pomocą, należy określić jako sposób bardzo dogodny, nie
wymagający specjalnych zabiegów i skomplikowanych urządzeń.
Bardzo ważny jest, podkreślany już kilkakrotnie, długi
"czas życia" modeliny, pozwalający na dokładne
wypełnienie ubytku i opracowanie nawet skomplikowanego motywu
ornamentacyjnego. Istotną zaletą nowej masy jest możliwość
dokonywania na jej powierzchni różnych poprawek, a także
wykonywania (nawet po wyschnięciu) wielu czynności końcowych.
Nie jest bez znaczenia, że modelina pozwala (pod względem
technicznym) zbliżyć uzupełnienie do oryginału poprzez
nakładanie jej w kształcie taśm, który to sposób upodabnia
partię uzupełnianą do oryginalnej, niegdyś wykonanej metodą
ślizgowo-taśmową. Jest oczywiste, że szary Modelplast będzie
idealnym uzupełnieniem (pod względem kolorystycznym) dla
siwaków - późnośredniowiecznych naczyń i innych wyrobów
wypalonych w atmosferze redukcyjnej.
Opracowana masa jest w swoim składzie dwukomponentowa;
przygotowanie jej nie jest czasochłonne, nie sprawia kłopotów,
nie zmusza do wykonywania dodatkowych czynności, które wymagane
są przy masach wielokomponentowych. Modelplast nie jest
porowaty, ma bardzo długi "czas życia" (w porównaniu
z gipsem), jest twardy po wyschnięciu i odporny na urazy, nie
kruszy się, nie powoduje żadnych procesów destrukcyjnych (jak
w przypadku gipsu - rozluźnienie spoistości czerepu,
zabielenia, krystalizacja itp.), natomiast spełnia wszelkie
wymogi stawiane dobrym środkom konserwatorskim.
Opracowana, wykonana i sprawdzona upływem czasu rekonstrukcja
późnośredniowiecznego garnka nową masą na bazie Modelplastu
wskazuje, że masa ta jest dobrym materiałem uzupełniającym,
zatem powinna być szerzej stosowana, przynajmniej dla celów
wystawienniczych.
Bibliografia
Spis dokumentacji
1979 Spis dokumentacji konserwatorskich zabytków ruchomych, cz. II, "Biblioteka Muzealnictwa i Ochrony Zabytków", seria B, t. 56, Warszawa.
Wihr R.
1977 Restaurieren von Keramik und Glas, München.
Żenczykowski W.
1964 Budownictwo ogólne, t. l. Warszawa.
ANEKS
Materiały zastosowane do rekonstrukcji
późnośredniowiecznego garnka
1) Modelplast-Talens (produkcji holenderskiej) - masa
uzupełniająca
2) Talk techniczny (produkcji polskiej) - wypełniacz
3) Epidian 5 + TĘCZA (produkcji polskiej) - kleje
4) Toluen, aceton (produkcji polskiej) - rozpuszczalniki
5) Plakkaatverf - Talens, black (produkcji holenderskiej) - farba
ETA - Talens, white (produkcji holenderskiej) - farba
Rowney Water Colour, sepia (produkcji angielskiej) - farba
burnt umber (produkcji angielskiej) - farba
cadmium orange (produkcji angielskiej) - farba
6) Roztwór paraloidu B72 w toluenie - powłoka ochronna
Przypisy:
1. Zwłaszcza naczyń zdobionych np. ornamentem o wielowątkowych
motywach, których podretuszowanie wymaga na ogół dużo czasu.
W uzupełnieniach gipsowych jest to czynność trudna do
przeprowadzenia, gdyż przed wyschnięciem nie zdąży się jej
wykonać, a po wyschnięciu gipsu najczęściej jest to
niemożliwe,
2. Kitami takimi wykonuje się uzupełnienia ubytków grubej
ceramiki w Zakładzie Konserwacji Elementów i Detali
Architektonicznych Instytutu Zabytkoznawstwa i Konserwacji UMK.
3. O Ile konserwator nie decyduje się zaznaczyć granicy
uzupełnień właśnie przez zróżnicowanie poziomu powierzchni
uzupełnianych l oryginalnych.
4. Niektórzy konserwatorzy twierdzą, że zaznaczanie granic
zrekonstruowanych części jest konieczne, aby wyraźnie
oddzielić oryginał od partii rekonstruowanych l zapobiec
barwieniu oryginału w czasie kolorowania uzupełnień. R. Wihr
(l977, s. 137-138) uważa, że jeżeli konserwator nie zaznacza
granicy uzupełnień kreską, to - kierując się zasadą
konserwacji - powinien zasklepić i zakryć farbą klejone spoiny
zabytkowych fragmentów. Analogicznie, pozostawienie widocznych
spoin rysujących granice ułamków wymaga zaznaczania krawędzi
uzupełnień kreską.
5. Ten sposób zaznaczania zakresu uzupełnień można z
powodzeniem stosować do dużych, szerokootworowych naczyń. W
taki też sposób zaznaczone zostały uzupełnienia garnka
zrekonstruowanego masą złożoną z Modelplastu i talku (fot.
4).
6. Primal AC 33 jest dyspersją wodną paraloidu (Producent: Rohm
and Hass).
7. Masa sucha jest już po upływie 1-3 dni.
MATERIALS APPLICCABLE IN SHAPE RECONSTRUCTION OF POTTERY
PRODUCTS
Summary
The article discusses some materials used In reconstruction of
pottery, such as plaster, plaster modified with synthetic resins.
Moltofil, epoxy resins with hardening agent and Modelplast.
Modelplast with tale make filling compound which after a number
of studies was applied In reconstruction of a late Middle - Age
pot: hence the present discussion of Its properties.
Apart from general characteristics of particular materials, the
main restoration operations are discussed (preparation of filling
compound, reconstruction of the form of a pot, color
reconstruction and finishing operations). Stages of pot
reconstruction are described with the compound consisting of
Modelplast and talc (40% talc). Decrements were filled with tapes
3 cm wide and glued to the pot with Vinacet. Long period of
hardening of modelling compound permitted careful surface
finishing and groove correction. After reconstruction, the
surface of fillings was coated with 1% parallold solution In
toluene (paralloid functions also as paint protective coat).
Color reconstruction was made by water paint dotting method.
Reconstruction of a pot with a new filling compound does not
require any special technical means and complex operations:
It is easy to do. The compound is highly resistant to mechanical
shocks, it can be internally dyed. Its excess Is easily removable
even after drying, it is very manageable, soluble in water and
does not cause destruction. At a distance of l m, the filling is
undistinguishable from the original except inside where the gray
filler is not painted. In comparison with other materials used in
pottery reconstruction this compound - Modelplast + talc - is a
far better material satisfying any and all restoration
requirements. For its properties and gray color It is perfectly
suitable for reconstruction of Late Middle Age pots called
"Gray Ware".
Fotografie:
Fot. l. Mogilno, woj. Bydgoszcz, stanowisko l. Naczynie po
sklejeniu (fot. A. Grochocki)
Fot. 2. Mogilno, woj. Bydgoszcz, stanowisko l. Naczynie po
rekonstrukcji kształtu (fot. A. Grochockl)
Fot. 3. Mogilno, woj. Bydgoszcz, stanowisko l. Naczynie po
opracowaniu kolorystycznym (fot. W. Górski)
Fot. 4-. Mogilno, woj. Bydgoszcz, stanowisko l. Naczynie widziane
z góry. Widoczne od wewnątrz jasne plamy masy uzupełniającej
(oznaczone strzałką) zaznaczają granice partii
zrekonstruowanych (fot. W. Górski)
ă Mariusz Tuszyński